Ik ben een lokale ondernemer

Die op zoek is naar een partner voor de totaalrenovatie van mijn zaak

Ik ben een (interieur-)architect of conceptbureau

En ben op zoek naar een betrouwbare uitvoerder voor mijn belevingsconcept

Contact

Food Trends: Food Labs

Winkelen is niet meer louter praktisch. In plaats van een tussenstop te zijn op weg naar huis, kan een winkel ook een bestemming op zich zijn. Je kan er namelijk veel meer doen dan enkel een aankoop verrichten. Gelijkgestemden ontmoeten bijvoorbeeld of informatie inwinnen, misschien een cursus volgen over hoe een product van A tot Z wordt gemaakt. Het winkelpersoneel van morgen zal daarom een imagowissel ondergaan. Zowel door de werkgevers als door de klanten worden ze niet meer beschouwd als gewone verkopers, maar als adviseurs die, dankzij hun deskundige productkennis, bezoekers op een laagdrempelige manier kunnen begeleiden bij hun keuzes. Door hen bijvoorbeeld kleine hoeveelheden te laten proeven zodat klanten actief worden geïnformeerd over kleine verschillen of smaaknuances.

Omdat je je niet in oneindig veel onderwerpen expert kan noemen, zal het aanbod in dergelijke ontdekkingslabo’s ook vaak beperkt zijn. Als eigenaar van dergelijke zaak profileert men zich liever als een autoriteit op het ene, dan als een amateur van vele producten.

Food Trends: Food Labs
Food Trends: Food Labs
Wat we eten, hoe we koken en hoe we onze borden dresseren maken deel van onze (digitale) identiteit
Food Trends: Food Labs

Al wie een gezonde interesse toont voor voeding noemt zichzelf een foodie dezer dagen. Wat we eten, hoe we koken en hoe we onze borden dresseren maken deel van onze (digitale) identiteit en geeft aan tot welke foodiecultuur we horen. Wat deels de leergierigheid bij de consumenten verklaart. Anderzijds - als je weet dat je gemiddeld zo’n 200 voedingskeuzes maakt op een dag - kan een sterk gecureerd productaanbod ook heilzaam zijn voor het overprikkelde brein van de consument.

Food Labs bieden ook een antwoord op een sterk gedigitaliseerde wereld. In plaats van de bits & bytes die ze gewend zijn van hun smartphone, tablet of laptop, gaan mensen op zoek naar multi-sensoriële ervaringen waarin al hun zintuigen worden geprikkeld. Ervaring is alles.

Food Trends: Food Labs

De voornaamste impact van deze trend op inrichting is die men alle huidige drempels tussen klant en handelaar verlaagt. Te hoge drempels belemmeren namelijk de ruimte en de zin om als klant te ontdekken. In plaats van producten achter een toonbank uit te stallen, kan men voor lage tafels of een toegankelijke ontdekkingsmuur kiezen waar klanten makkelijk en zonder schroom worden uitgenodigd om een product te voelen, te ruiken, te proeven of gewoon van heel dichtbij te kunnen zien. Er wordt ook plaats gemaakt voor ruime tafels of togen die als ontmoetingsplaats of werktafel kunnen dienen tijdens workshops of info-momenten. Het onderscheid tussen etalage en winkelruimte valt weg, waardoor men een heel open, transparante sfeer creëert. Voorbijgangers worden letterlijk naar binnen gezogen om de uitgestalde producten te ontdekken. Eens binnen helpt de vaak eenvoudige inrichting om de focus te behouden en mogelijke keuzestress tegen te gaan.

Corella Meat Shop: © Sandra Tarruella
French Cheese Board: © Pascal Perich
Minimal Chocolate: © Minimal Chocolate
© Akiharu Ichikawa
CuoreDiPuglia © hcdpierre.com

andere interessante artikels voor u
FOOD
Food Trends: Blurred Concepts

De Blurred Concepts trend verwijst naar kruisbestuivingen. Naar anti-hokjes denken en naar elkaar toegroeien



Lees artikel  
FOOD
Food Trends: No-Waste

No-Waste concepten worden gedragen door sterke waarden als fundamenteel respect voor mens, dier en natuur.



Lees artikel  
FOOD
Food Trends: Connected Convenience

De Connected Convenience trend zet food retailers aan om de inrichting van hun zaak volledig te richten op een efficiënte beleving.



Lees artikel  
Blijf op de hoogte van de laatste trends

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update van onze nieuwste projecten en de laatste trends.