Ik ben een lokale ondernemer

Die op zoek is naar een partner voor de totaalrenovatie van mijn zaak

Ik ben een (interieur-)architect of conceptbureau

En ben op zoek naar een betrouwbare uitvoerder voor mijn belevingsconcept

Contact

Food Trends: Crafters Are The New Rockstars

Niet alleen bij detailhandel, maar ook in de horeca en vele andere sectoren zie je een algemene herwaardering van traditionele ambachten. Artisanaal gemaakte producten vinden sneller hun weg naar de consument en traditionele métiers worden opnieuw als een soort beeldende kunst beschouwd. Wat niet wil zeggen dat er enkel ingezet wordt op traditie. Technologisering maakt het vandaag - en morgen - mogelijk om innoverende of totaal nieuwe ambachten te creëren. Doordat de ene chef zijn experimenten en bevindingen online deelt, kan de andere er zijn eigen interpretatie aan geven en iets nieuws uitvinden. Chocoladechefs, barista’s, meester-slagers, wijn- of thee sommeliers, patissiers… Zij zijn de nieuwe rocksterren omdat zij ons nieuwe smaakervaringen bezorgen.

Het maakproces krijgt opnieuw een centrale plaats, net als het atelier. Vandaar dat het personeel dat traditioneel achter de schermen werkt, vandaag een plaats op de winkelvloer krijgt. De grens tussen publieke en private ruimte vervaagt. Backstage staff wordt letterlijk forward facing staff, met het gezicht gericht op de klanten. De Antwerpse chocolatier Jitsk bijvoorbeeld, nam het onverwachte besluit om geen verkooppersoneel aan te werven. Het zijn nu de chocolatiers zelf die de chocolade verkopen, uit overtuiging dat zij als experten beter advies kunnen geven bij de verschillende soorten chocolade en texturen die er zijn uitgestald.

Food Trends: Crafters Are The New Rockstars
Food Trends: Crafters Are The New Rockstars
Chocoladechefs, barista's, patissiers,... zijn de nieuwe rocksterren
Food Trends: Crafters Are The New Rockstars

Vanwaar die vernieuwde interesse in ambachten? Mensen zijn nieuwsgierige wezens. De drang om te ontdekken maakt deel uit van onze DNA. Wat ook geldt voor onze smaakpapillen, die graag eens nieuwe smaken en texturen ontdekken. Wie anders dan experten ter zake kunnen ons nog verrassen met hun diepgaande kennis van het product of van het bereidingsproces? Consumenten zijn zich ook bewuster van de impact van hun koopgedrag op mens en natuur, vandaar dat ze zich ook meer vragen stellen over de oorsprong van de producten die ze kopen. En masse geproduceerde voeding verliest duidelijk haar aantrekkingskracht, terwijl de vraag naar kwaliteit hoge toppen scheert. Een tendens die te verklaren is door de sterk groeiende groep thuiskoks die eerder voor gourmetproducten kiest, maar evengoed door de nieuwe, meer bewuste consumptiepatronen waardoor kwaliteit een grotere rol speelt. Wanneer iemand slechts af en toe vlees of vis eet omdat hij bewust wil bijdragen aan het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk, kiest hij liever uitstekende kwaliteit wanneer de carnivoor in hem wakker wordt.

Food Trends: Crafters Are The New Rockstars

Deze trend doet grenzen vervagen en muren verdwijnen tussen verkoop en werkplaats. In plaats van de makers te verstoppen achter een gesloten deur waarop in klare taal privaat prijkt, gaat men die vervangen door een glazen wand waardoor bezoekers en klanten kunnen meegenieten van de actie. Wanneer het atelier wordt opengesteld, gaat het productieproces een centrale rol spelen. Bereiden of bewerken wordt een soort artist performance waarvoor een podium moet worden gecreëerd, gebruiksgemak en licht indachtig. De trend schemert door in de combinatie van ruwe structuren en verfijnde materialen, verwijzend naar de ruwere ambachten en de verfijnde technieken en producten die er vandaag uit voortkomen. Er wordt sneller gekozen voor een niet-traditioneel kleurpalet. Wie bepaalde ooit dat een slagerij wit en klinisch hoeft te zijn, wanneer men evengoed donkere kleuren en natuurlijke materialen zoals hout kan gebruiken? De traditionele toonbank wordt heruitgevonden om een toegankelijkere ervaring tussen klant en verkoper te creëren. De drempel om extra advies of informatie te vragen, wordt zo sterk verlaagd.

Dandelion Chocolate: © Takumi Ota
Victor Churchill Butcher Shop: © Paul Gosney
La Fabrique de L’éclair du Genie: © Retail
Access © Carol Pio Pedro

Papabubble: © Takumi Ota

andere interessante artikels voor u
FOOD
Food Trends: Food Labs

Winkelen is niet meer louter praktisch. In plaats van een tussenstop te zijn op weg naar huis, kan een winkel ook een bestemming op zich zijn.



Lees artikel  
FOOD
Food Trends: Blurred Concepts

De Blurred Concepts trend verwijst naar kruisbestuivingen. Naar anti-hokjes denken en naar elkaar toegroeien



Lees artikel  
FOOD
Food Trends: No-Waste

No-Waste concepten worden gedragen door sterke waarden als fundamenteel respect voor mens, dier en natuur.



Lees artikel  
Blijf op de hoogte van de laatste trends

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update van onze nieuwste projecten en de laatste trends.