Bel ons nu 056 36 11 70

Food Trends: Eatail

Tussen retail en horeca is er al langer een sectorvervaging aan de gang. Van een kledingwinkel waar je ook kan ontbijten of lunchen, kijken er weinigen nog op. Maar ook in de detailhandel worden sectorvervagingen opgemerkt. Een slager waar je ook bistro gerechten kan eten, een bakker waar je ook uitgebreid kan ontbijten, een kruidenier die zijn dagverse producten omtovert tot slaatjes of warme soep, … Er zijn tal van mogelijkheden om klanten niet alleen voeding te laten kopen maar ook ter plaatse te laten consumeren. Een trend die naadloos aansluit op de bredere beweging waarin retail steeds ervaringsgerichter wordt.

Het draait hier niet om ingewikkelde gastronomie, wel om een pure keuken en kwaliteitsvolle producten. Smaak staat centraal, maar het lokale karakter speelt ook een rol. Vandaar ook de terugkerende samenwerkingen met lokale boeren of leveranciers.

Food Trends: Eatail
Food Trends: Eatail
Food Trends: Eatail
Wanneer kleinhandel en horeca één worden
Food Trends: Eatail
Food Trends: Eatail

De Eatail trend manifesteert zich op verschillende manieren. Het restaurantgedeelte kan primeren op de detailhandel en vice versa of beide worden evenwaardig beschouwd. In dat laatste geval wordt er eerder samengewerkt met een - al dan niet ervaren - restauranthouder.

Een andere illustratie vindt men in de talrijke foodmarkets die uit de grond schieten. Bij Mercado In Antwerpen of Holy Food Market in Gent, huren verschillende food retailers een standje, waardoor bezoekers op een heel gevarieerd aanbod kunnen rekenen om ter plaatse te eten of mee te nemen.

Food Trends: Eatail
Food Trends: Eatail

De meest voor de hand liggende impact van deze trend op winkelinrichting is het toevoegen van zitplaatsen om in de detailhandel ter plaatse te kunnen eten. Een aangrenzend pand kan volledig uitgebouwd worden tot restaurant, maar dat is zeker geen vereiste: men kan evengoed een beperkte plaats binnen de beschikbare ruimte inlijven. Met statafels of een bargedeelte met krukken kan men al bijzonder creatief te werk gaan. Enkel uitgebreid eten is dan niet aan de orde, eerder een snelle kwaliteitsvolle hap tijdens een hectische dag. Omdat dergelijke winkels niet binnen het traditionele plaatje (willen) passen, wordt dit ook doorgetrokken in het interieur en kiest men sneller voor onverwachte materialen of gedurfdere kleuren.

Fetch sprong mee in het Eatail-concept dat Bossuyt Food Shop voorstelde.

andere interessante artikels voor u
HORECA
Horeca Trends: Blurred Concepts

Blurred concepts zijn een manier om nieuwe klanten aan te trekken, wat zeker voor kleine merken en starters erg interessant kan zijn.



Lees artikel  
Blijf op de hoogte van de laatste trends

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update van onze nieuwste projecten en de laatste trends.