Bel ons nu 056 36 11 70

Horeca Trends: Blurred Concepts

De Blurred Concept trend verwijst naar vervagende grenzen en kruisbestuivingen. Naar anti-hokjes denken en naar elkaar toegroeien, waardoor op termijn nieuwe epicentra ontstaan waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, iets kunnen ontdekken, iets kunnen aankopen en vooral waar mensen kunnen beleven.

Ondernemers uit de retail-, design- en horecasector bouwen samen meer uitdagende winkelconcepten uit om enerzijds nieuwe klanten te bereiken en anderzijds een totaalbeleving aan te bieden waardoor ze ook langer in de winkelruimte blijven hangen. Anderen veranderen hun aanbod naargelang de noden van hun klanten om zo een persoonlijkere ervaring te garanderen. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar die ’s avonds ook alcohol en/ of een warme maaltijd aanbiedt. Wanneer twee of meerdere op zichzelf bestaande merken gaan samenwerken om een betere service of een nieuwe beleving aan te bieden, spreekt men van co-branding.

Horeca Trends: Blurred Concepts
Horeca Trends: Blurred Concepts
Horeca Trends: Blurred Concepts
Blurred concepts: Wanneer horeca met anders segmenten gaat samenwerken

Traditionele retailers kunnen niet anders dan hun klassieke rol herdenken in tijden van e-commerce. E-commerce brengt niet noodzakelijk het einde van de offline, brick & mortar stores met zich mee. Integendeel, het zorgt voor een renaissance binnen de retail. Shops kunnen een totaalbeleving aanbieden, of een gemeenschap (community) van gelijkgestemden vormen. Door kruisbestuivingen aan te gaan en buiten de hokjes te durven denken bieden ondernemers een antwoord op de vraag naar serendipiteit van de consument. Hij of zij hunkert naar verrassingen in een wereld waarin alles met een druk op de knop opgezocht kan worden. Daarnaast heeft hij een hectische levensstijl met flexibele en vooral heel diverse noden. Hokjesdenken ligt gewoonweg niet meer in zijn aard, het vervagen van grenzen wordt de norm.

Blurred concepts zijn een manier om nieuwe klanten aan te trekken, wat zeker voor kleine merken en starters erg interessant kan zijn (bonus: de huurprijs voor het pand kan je delen door de verschillende partners).

Blurred concepts vragen om een specifieke inrichting en indeling. Denk aan grote ruimtes, die desondanks gezellig blijven door bijvoorbeeld hoekjes en zitgelegenheid met elk een verschillende sfeer te voorzien. Modulaire ruimtes zijn een tweede optie, omdat die kunnen aangepast worden aan de noden van de klant en het moment van de dag.

Horeca Trends: Blurred Concepts
Horeca Trends: Blurred Concepts

Blurred concepts vragen om een specifieke inrichting en indeling. Denk aan grote ruimtes, die desondanks gezellig blijven door bijvoorbeeld hoekjes en zitgelegenheid met elk een verschillende sfeer te voorzien. Modulaire ruimtes zijn een tweede optie, omdat die kunnen aangepast worden aan de noden van de klant en het moment van de dag.

Een mooi voorbeeld is Vila Vita. In deze trendy fashionzaak kunt u ook terecht voor een kopje koffie. Bekijk het volledige project.

andere interessante artikels voor u
HORECA
Food Trends: Eatail

De Eatail trend manifesteert zich op verschillende manieren. Het restaurantgedeelte kan primeren op de detailhandel en vice versa of beide worden evenwaardig beschouwd.



Lees artikel  
Blijf op de hoogte van de laatste trends

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update van onze nieuwste projecten en de laatste trends.