Die op zoek is naar een partner voor de totaalrenovatie van mijn zaak
En ben op zoek naar een betrouwbare uitvoerder voor mijn belevingsconcept
De Blurred Concept trend verwijst naar vervagende grenzen en kruisbestuivingen. Naar anti-hokjes denken en naar elkaar toegroeien, waardoor op termijn nieuwe epicentra ontstaan waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, iets kunnen ontdekken, iets kunnen aankopen en vooral waar mensen kunnen beleven.
Ondernemers uit de retail-, design- en horecasector bouwen samen meer uitdagende winkelconcepten uit om enerzijds nieuwe klanten te bereiken en anderzijds een totaalbeleving aan te bieden waardoor ze ook langer in de winkelruimte blijven hangen. Anderen veranderen hun aanbod naargelang de noden van hun klanten om zo een persoonlijkere ervaring te garanderen. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar die ’s avonds ook alcohol en/ of een warme maaltijd aanbiedt. Wanneer twee of meerdere op zichzelf bestaande merken gaan samenwerken om een betere service of een nieuwe beleving aan te bieden, spreekt men van co-branding.
Traditionele retailers kunnen niet anders dan hun klassieke rol herdenken in tijden van e-commerce. E-commerce brengt niet noodzakelijk het einde van de offline, brick & mortar stores met zich mee. Integendeel, het zorgt voor een renaissance binnen de retail. Shops kunnen een totaalbeleving aanbieden, of een gemeenschap (community) van gelijkgestemden vormen. Door kruisbestuivingen aan te gaan en buiten de hokjes te durven denken bieden ondernemers een antwoord op de vraag naar serendipiteit van de consument. Hij of zij hunkert naar verrassingen in een wereld waarin alles met een druk op de knop opgezocht kan worden. Daarnaast heeft hij een hectische levensstijl met flexibele en vooral heel diverse noden. Hokjesdenken ligt gewoonweg niet meer in zijn aard, het vervagen van grenzen wordt de norm.
Blurred concepts zijn een manier om nieuwe klanten aan te trekken, wat zeker voor kleine merken en starters erg interessant kan zijn (bonus: de huurprijs voor het pand kan je delen door de verschillende partners).
Blurred concepts vragen om een specifieke inrichting en indeling. Denk aan grote ruimtes, die desondanks gezellig blijven door bijvoorbeeld hoekjes en zitgelegenheid met elk een verschillende sfeer te voorzien. Modulaire ruimtes zijn een tweede optie, omdat die kunnen aangepast worden aan de noden van de klant en het moment van de dag.
Blurred concepts vragen om een specifieke inrichting en indeling. Denk aan grote ruimtes, die desondanks gezellig blijven door bijvoorbeeld hoekjes en zitgelegenheid met elk een verschillende sfeer te voorzien. Modulaire ruimtes zijn een tweede optie, omdat die kunnen aangepast worden aan de noden van de klant en het moment van de dag.
Een mooi voorbeeld is Vila Vita. In deze trendy fashionzaak kunt u ook terecht voor een kopje koffie. Bekijk het volledige project.
Co-working Bakery Café: © Dirk Lindner
House of Naive: © Vytautas Narkevicius
Feed: © Rafaela Netto
Margot Craft Bakery: © Ed Reeves
De Eatail trend manifesteert zich op verschillende manieren. Het restaurantgedeelte kan primeren op de detailhandel en vice versa of beide worden evenwaardig beschouwd.
Wij zijn aanwezig van 17 tot 20 november 2024 in Flanders Expo Gent. Bezoek stand 1005.