Bel ons nu 056 36 11 70

Food Trends: Blurred Concepts

De Blurred Concepts trend verwijst naar kruisbestuivingen. Naar anti-hokjes denken en naar elkaar toegroeien, waardoor op termijn nieuwe epicentra ontstaan waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, iets kunnen ontdekken, iets kunnen aankopen en vooral waar mensen kunnen beleven. Het klinkt misschien net hetzelfde als de vorige Eatail trend, behalve dat de sectorvervaging waarvan sprake is bij Blurred Concepts een paar stappen verder wordt doorgetrokken. Retail, entertainment en lifestyle vloeien moeiteloos in elkaar over.

Creatieve ondernemers bedenken complete lifestyle winkelconcepten om hun doelgroep een totaalbeleving te bezorgen. Er duiken hybride concepten op, waarin op het eerste zicht tegenstrijdige sectoren toch verrassend goed bij elkaar blijken te passen. Zoals mode en voeding. De Britse modeontwerpster en punk muze Vivienne Westwood bouwde recent een deel van één van haar boutiques om tot café, Prada volgde meteen. Of voeding en cosmetica. Wat bij nader inzicht niet zo gek is. Zeker gezien het groeiende geloof dat wat men eet een impact heeft op hoe men er uit ziet en hoe men zich voelt.

In een wereld waar de consument alles al eens online heeft gezien, wil hij graag verrast worden. Het woweffect is met andere woorden van groot belang. Voeding wordt op niet voor de hand liggende locaties aangeboden via even onverwachte transportmiddelen. Traditionele winkelruimtes worden herdacht tot unieke bestemmingen, zodat men er niet enkel voedingswaren kan kopen, maar er evengoed kan komen werken, rusten, iets bijleren of inspiratie opdoen. Zoals Hotel Ham Yard, waar je naast overnachten ook kan bowlen, een film meepikken, bloemen of een bril kopen, thee of versgeperste sappen drinken en lunchen of dineren in het restaurant.

Een winkel kan zelfs dienst doen als een soort levensecht magazine: een ruimte die je graag en regelmatig bezoekt om op de hoogte te zijn van de laatste nieuwtjes en trends, om dan vol inspiratie en met de nodige middelen onder de arm, thuis aan de slag te gaan.

Food Trends: Blurred Concepts
Food Trends: Blurred Concepts
Food Trends: Blurred Concepts
Food Trends: Blurred Concepts
Door kruisbestuivingen aan te gaan en buiten de hokjes te durven denken, bieden retailers een verrassende ervaring aan, waardoor klanten zich meer verbonden voelen en daarom ook langer blijven.
Food Trends: Blurred Concepts
Food Trends: Blurred Concepts

Door verschillende diensten onder één dak te combineren bewijs je je klanten een enorme dienst. Je bespaart hen een hoop tijd. Een kostbaar goedje gezien de meesten in grote tijdsnood verkeren. Bovendien groeit het aantal minuten dat bezoekers bij dergelijke concepten spenderen ook exponentieel. Hoe? Food retail berust traditioneel op een pakken-en-wegwezen principe. Omdat er weinig te beleven valt, wil je er zo snel mogelijk weer weg.

Door kruisbestuivingen aan te gaan en buiten de hokjes te durven denken, bieden retailers een verrassende ervaring aan, waardoor klanten zich meer verbonden voelen en daarom ook langer blijven. Om nieuwe merken of producten te ontdekken bijvoorbeeld of initiatieven van jonge, lokale starters aan te treffen, een atypische ervaring op te doen, …

In een sterk competitief landschap is het uiteraard belangrijk om zichzelf te onderscheiden van lokale concurrenten. Voor de hand liggende samenwerkingen zullen niet voldoen aan de eisen van de kritische consument. Een gratis kop koffie volstaat niet.

Food Trends: Blurred Concepts
Food Trends: Blurred Concepts
Food Trends: Blurred Concepts
Food Trends: Blurred Concepts

Wanneer tradities en hokjes vervagen, vervallen de klassieke regels. Het is net op wat nooit eerder werd gedaan dat men als vernieuwer moet mikken. Waarom geen inspiratie halen bij retailers uit andere sectoren?

Met Blurred Concepts hoeft men niet te twijfelen om met grote stappen uit de gekende comfortzone te stappen. Waarom zouden groenten en fruit niet als designobjecten kunnen uitgestald worden? Waarom zou men klanten geen moment van rust en ontspanning kunnen gunnen in een bakkerij of slagerij ? Waarom niet inspelen op het plaatselijke gat in de markt? Misschien heeft de buurt nood aan een coworkingspace, een kapper, een bloemenwinkel, …

Co-working Bakery Café: © Dirk Lindner
House of Naive: © Vytautas Narkevicius
Feed: © Rafaela Netto
Margot Craft Bakery: © Ed Reeves

andere interessante artikels voor u
FOOD
Bibac Plus Beurs in Antwerpen

Van 19 maart t.e.m. 22 maart vindt u ons terug op Bibac Plus, de beurs waar bakkers, slagers en traiteurs elkaar ontmoeten



Lees artikel  
FOOD
Food Trends: Food Labs

Winkelen is niet meer louter praktisch. In plaats van een tussenstop te zijn op weg naar huis, kan een winkel ook een bestemming op zich zijn.



Lees artikel  
FOOD
Food Trends: No-Waste

No-Waste concepten worden gedragen door sterke waarden als fundamenteel respect voor mens, dier en natuur.



Lees artikel  
Blijf op de hoogte van de laatste trends

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update van onze nieuwste projecten en de laatste trends.

 
Deze website gebruikt cookies

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst.

Meer informatie over cookies