Bel ons nu 056 36 11 70

Food Trends: No-Waste

We gooien liever spullen weg dan ze te herstellen, tonnen voedsel worden dagelijks verbrast en het lijkt alsof we nergens heen kunnen met het afval dat we met zijn allen produceren. In plaats van moedeloos toe te kijken, zoeken duurzame ondernemers naar mogelijke oplossingen. Ze gaan creatief om met restjes, vermijden overschotten, minimaliseren niet-afbreekbare verpakkingen, laten geen enkel deel van geslachte dieren verloren gaan of investeren in alternatieve, niet dierlijke proteïnen. Dergelijke waste management - waarbij men afval reduceert - of closed loop initiatieven - waarbij men verlies tijdens het productieproces vermijdt - maken deel uit van het innoverend business model van deze detailhandelaars.

No-Waste concepten worden gedragen door sterke waarden als fundamenteel respect voor mens, dier en natuur. Producten die op een eerlijke manier bij de boeren werden aangekocht, waarvoor dieren niet onnodig moesten lijden en die de natuur geen of zo weinig mogelijk schade toebrengt, staan centraal. Artificiële ingrediënten of toegevoegde smaakstoffen worden geweerd.

In dergelijke winkels kunnen consumenten in alle eer en geweten kwaliteitsvolle producten kopen. Samen met de verkoper dragen ze op een aangename manier hun waardevolle steentje bij voor een betere wereld. Zonder dat het allemaal naar geitenwollen sokken en patchouli ruikt of als ouderwetse betutteling klinkt. De eigentijdse vertaling van ecologische en biologische waarden met de nodige humor of een vette knipoog, toveren duurzaamheid om in een bijzonder sexy onderwerp.

Food Trends: No-Waste
Food Trends: No-Waste
In plaats van moedeloos toe te kijken, zoeken duurzame ondernemers naar mogelijke oplossingen. Ze gaan creatief om met restjes, vermijden overschotten, minimaliseren niet-afbreekbare verpakkingen.
Food Trends: No-Waste
Food Trends: No-Waste
Food Trends: No-Waste
Food Trends: No-Waste

Het groeiende besef dat het huidige, Westerse consumptiepatroon op lange termijn niet houdbaar en zelfs schadelijk is voor de toekomstige generaties doet consumenten hun eigen levensstijl in vraag stellen. Wat eet ik en waarom? Van waar komt het? Hoe belandde het op mijn bord? Wat is de werkelijke kostprijs van wat ik eet?

Waardeloos consumeren zit er gewoon niet meer in. Men wil niet alleen gezond eten, men wil juist eten. Liefst op een zo makkelijk en toegankelijk mogelijke manier, zodat men in alle comfort kan bijdragen tot een betere wereld.

Food Trends: No-Waste
Food Trends: No-Waste
Food Trends: No-Waste
Food Trends: No-Waste

Inrichting en interieur draaien volledig rond duurzaamheid. Gerecycleerde en organische materialen worden gecombineerd met groen, hout en industriële elementen, maar steeds met een grote nadruk op een stijlvol eindresultaat. Niet alternatief, maar eigentijds. Zonder daarom alles tot in de puntjes te polijsten.

Het interieur mag hier zowel ruwe als pure kantjes vertonen, net zoals in de echte natuur. Om zo weinig mogelijk ruimte te verspillen, gaat men creatief om met kleine oppervlaktes, terwijl de functionele ervaring van klanten eveneens onder de loep wordt genomen. Het vermijden van onnodige verpakkingen mogen het comfort van de klant namelijk niet in de weg staan.

Silo: © Silo
The Meat Hook: © Melissa Horn
© The Meat Hook
Germina: © Orlando Fernandez
Fine & Raw: © Refinery 29 © Oleg March

andere interessante artikels voor u
FOOD
Bibac Plus Beurs in Antwerpen

Van 19 maart t.e.m. 22 maart vindt u ons terug op Bibac Plus, de beurs waar bakkers, slagers en traiteurs elkaar ontmoeten



Lees artikel  
FOOD
Food Trends: Food Labs

Winkelen is niet meer louter praktisch. In plaats van een tussenstop te zijn op weg naar huis, kan een winkel ook een bestemming op zich zijn.



Lees artikel  
FOOD
Food Trends: Blurred Concepts

De Blurred Concepts trend verwijst naar kruisbestuivingen. Naar anti-hokjes denken en naar elkaar toegroeien



Lees artikel  
Blijf op de hoogte van de laatste trends

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update van onze nieuwste projecten en de laatste trends.

 
Deze website gebruikt cookies

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst.

Meer informatie over cookies